• خانـه
  • سفر
  • راهنمای سفر
  • شـهر وان کـه مرکز استان وان است، کنسرت پوکت بزرگ‌ترین شـهر شرق ترکیـه است. کنسرت پوکت این شـهر جزو شـهرهای شین ترکیـه هست و مردم آن بـه زبان کردی کرمانجی سخن مـی‌گویند. کنسرت پوکت امروزه بسیـاری از ایرانی‌ها به منظور تفریح، سفر و خرید بـه این شـهر مـی‌روند.

    مقاله‌های مرتبط:

    وان یکی از شـهرهای شرقی ترکیـه هست که از لحاظ مسافت بـه ایران و استان‌های شمال غرب کشور نزدیک است.  وان شـهری تاریخی هست و چندین جاذبه‌های گردشگری و تاریخی دارد.

    هزینـه‌های مناسب هتل و سفر بـه این شـهر، مردم را وسوسه‌ مـی‌کند کـه هم به منظور خرید و هم به منظور تفریح بـه آن سفر کنند.

    شـهر وان یکی از شـهرهای مذهبی ترکیـه است و مردم آن مسلمان و سنی بوده و بسیـار بـه اصول مذهبی خود پای‌بند هستند. بیشتر جمعیت زنان آن محجبه بوده و با حجاب کامل درون انظار عمومـی حاضر مـی‌شوند.

    غنی‌ترین و مشـهورترین صبحانـه‌‌ی ترکیـه متعلق بـه شـهر وان است. گربه‌های وان هم شـهرت جهانی دارند و از جاذبه‌های اصلی گردشگری این شـهر محسوب مـی‌شوند. اگر شما هم دوست دارید بـه این شـهر سفر کنید، با ما همراه باشید که تا به‌راحتی یک سفر به‌یـاد ماندنی تجربه کنید:

    اطلاعات ضروری | آب و هوا | بهترین زمان به منظور رزرو هتل | هزینـه‌ها | توصیـه‌ها | جاذبه‌های گردشگری | مراکز خرید وان | صبحانـه وان | غذاهای وان

    اطلاعات ضروری

    اختلاف ساعت با ایران: کنسرت پوکت درون نیمسال اول سال ۱٫۵ - و در نیمسال دوم سال ۰٫۵ -

    زبان رسمـی: ترکی استانبولی

    واحد پول: لیر ترکیـه

    نوع برق شـهری: ۲۳۰ ولت/ ۵۰ هرتز (دوشاخه‌ی نوع C/F)

    کد کشور: ۹۰++

    کد شـهر: ۴۳۲

    شماره‌های اضطراری:

    آتش‌نشانی: ۱۱۰

    آمبولانس: ۱۱۲

    پلیس: ۱۵۵

    شماره دفتر اطلاعات گردشگری: ۱۷۰

    جهت رانندگی: راست

    فرودگاه بین المللی: ندارد

    وضعیت آب و هوایی

    آب و هوای شـهر وان قاره‌ای بوده و زمستان‌های بسیـار سرد و پربرفی دارد اما درون تابستان هوا خشک و گرم است. بارش باران عمدتا درون فصل بهار و پاییز اتفاق مـی‌افتد. درون سامانـه‌ی طبقه بندی «کوپن» وان درون زیرگروه مناطق تابستان گرم و خشک آب و هوای مرطوب قاره‌ای قرار گرفته است. کمترین دمای هوایی کـه تاکنون درون این شـهر ثبت شده است، ۴۶/۴ـ درجه‌ی سانتی‌گراد هست که درون نـهم ژانویـه‌ی سال ۱۹۹۰ بـه ثبت رسیده است.

    بهترین زمان به منظور رزرو هتل

    از آنجایی کـه شـهر وان بـه مرز ایران نزدیک است، این شـهر درون آخر هفته و ایـام تعطیل درون طول سال پر از مسافر و گردشگر است. ایرانیـان نیز بخش عظیمـی از این گردشگران را تشکیل مـی‌دهند. به‌علت شلوغی بیش از اندازه درون این ایـام، بهتر هست از طریق آژانس‌های هواپیمایی هتل مورد نظر خود را رزرو کرده، یـا درون تورهای وان این آژانس‌ها ثبت نام کنید که تا آنجا بـه مشکلی بر نخورید. بدیـهی هست اگر قبل از رزرو هتل بـه این شـهر بروید، امکان دارد نتوانید جایی را پیدا کنید یـا اتاقی را چند برابر گران‌تر بـه شما بفروشند. بعد توصیـه مـی‌شود اگر امکان دارد درون ایـام غیرتعطیل بـه وان سفر کرده و هتل را از طریق آژانس‌های هواپیمایی رزرو کنید چون بیشتر اوقات قیمت آژانس‌ها کمتر از قیمتی هست که خود هتل بـه مسافران مـی‌فروشد.

    هزینـه‌ها

    هاستل (خوابگاه)

    وضعیت هاستل‌های شـهر وان نسبت بـه قیمتشان زیـاد مناسب نیستند. اگر بخواهید درون این شـهر درون هاستل بمانید، حتما به ازای هر نفر درون هر شب ۳۰ لیر (حدود ۳۷ هزار تومان) بپردازید. این را هم درون نظر بگیرید کـه در این هاستل‌ها صبحانـه ارائه نمـی‌شود. به‌طور کلی قیمت و کیفیت هتل‌های وان، به‌مراتب بهتر از هاستل‌های این شـهر هست و اقامت درون این مکان‌ها توصیـه نمـی‌شود.

    اقامت درون هتل

    همان‌طور کـه گفته شد، هزینـه و کیفیت هتل‌های شـهر وان بسیـار مطلوب هست و به‌جز هتل‌های ۵ ستاره‌ی این شـهر، هتل‌های دیگر فقط صبحانـه ارائه مـی‌دهند. هتل‌های پنج ستاره نیز فقط پول اتاق و صبحانـه را مـی‌گیرند و برای رزرو ناهار یـا شام حتما هزینـه‌ی جدا بپردازید. هزینـه‌ی هتل‌های وان بـه شرح زیر است:

    • ۱ ستاره       ۳۵ لیر (حدود ۴۲ هزار تومان)
    • ۲ ستاره       ۴۰ لیر (حدود ۴۸ هزار تومان)
    • ۳ ستاره      ۵۰ لیر (حدود ۶۰ هزار تومان)
    • ۴ ستاره       ۶۰ لیر (حدود ۷۲ هزار تومان)
    • ۵ ستاره       ۱۰۰ لیر (حدود ۱۲۱ هزار تومان)

    لازم بـه ذکر هست که این قیمت‌ها متعلق بـه ایـام عادی سال هست و درون ایـام خاص (مانند ژانویـه یـا عید فطر) قیمت‌ها از ۵ لیر که تا ۱۵ لیر افزایش مـی‌یـابد.

    متوسط قیمت مواد غذایی

    صبحانـه: همان‌طور کـه گفته شد، صبحانـه‌های شـهر وان درون ترکیـه بسیـار معروف هستند و جزو مرغوب‌ترین و باکیفیت‌ترین صبحانـه‌های این کشور محسوب مـی‌شوند. اگر هتلی کـه در آن اقامت دارید، صبحانـه ارائه نداد یـا خودتان تمایل داشتید بیرون از هتل صبحانـه بخورید، درون آن صورت حتما برای هر وعده صبحانـه به‌طور متوسط بـه ازای هر نفر ۱۰ لیر بپردازید. درون شـهر وان رستوران‌های مخصوص صبحانـه وجود دارد کـه فقط صبح‌ها و برای سرو صبحانـه باز هستند. درون داخل شـهر مغازه‌های «بورک چی» و کافی‌ شاپ‌ها صبحانـه‌ی با کیفیتی ارائه مـی‌کنند. درون خارج شـهر و ساحل زیبای «ادرمـیت» (Edremit) رستوران‌های مخصوص صبحانـه وجود دارند و مـی‌توانند گزینـه‌ی مناسبی به منظور تجربه‌ی یک صبح زیبا با صرف صبحانـه‌ای خوب و باکیفیت باشد. لازم به‌ذکر هست که ترکیـه و شـهر وان متنوع‌ترین نوع پنیر را دارند و مـی‌توانید صبحانـه‌ی متنوعی را مـیل کنید.

    ناهار: اگر دوست دارید ناهار سبکی مانند «دونر کباب ترک» بخورید، هزینـه‌ی آن به‌طور متوسط برایتان ۱۰ لیر (۱۲ هزار تومان) تمام مـی‌شود. سراسر شـهر وان پر از رستوران‌هایی هست که دونر کباب عرضه مـی‌کنند. اما اگر با دونر سیر نمـی‌شوید، مـی‌توانید از «کباب آدانا»، کوفته، مرغ بریـان، کله پاچه، انواع سوپ یـا فست فود را امتحان کنید. هزینـه‌ی متوسط ناهار ۲۰ لیر (۲۵ هزار تومان) مـی‌باشد. اما اگر دوست داشتید درون خارج از شـهر و کنار ساحل غذا مـیل کنید، ما رستوران‌های «کوفته چی» را بـه شما پیشنـهاد مـی‌کنیم کـه کوفته‌های بسیـار خوشمزه‌ی مخصوص ترکیـه را سرو مـی‌کنند. البته برایـانی کـه عاشق گوشت و کباب هستند، پیشنـهاد ویژه‌ای داریم. درون خیـابان «جمـهوریت» مـی‌توانید «کباب تنوری بره» بـه قیمت ۲۲ لیر پیدا کنید کـه در داخل تنور پخته مـی‌شود و بسیـار لذیذ است. اگر بـه شـهر وان رفتید، حتما از دوغ‌های محلی آن هم امتحان کنید کـه طعمـی بـه یـاد ماندنی را برایتان بـه ارمغان خواهد آورد.

    شام: به منظور شام هم مـی‌توانید بـه رستوران‌ها و غذاهایی کـه در قسمت قبلی ذکر شد بروید و از غذاهای لذیذ ترکی بچشید.

    هزینـه‌های حمل و نقل عمومـی

    وان شـهر نسبتا کوچکی هست و وسیله‌های حمل و نقل عمومـی آن اتوبوس، مـینی بوس و تاکسی هست که قیمت‌های آن بـه شرح زیر است:

    • مـینی بوس    ۱/۵ لیر
    • اتوبوس        ۱/۵ لیر     
    • تاکسی (مسیرهای مستقیم و کوتاه)     ۱۰ لیر
    • تاکسی (مسیرهای طولانی بـه ازای هر کیلومتر) ۳ لیر            

    توصیـه‌هایی به منظور صرفه جویی درون هزینـه‌ها

    مسیرهای کوتاه را پیـاده بروید

    وان شـهر کوچکی هست و بیشتر مراکز خرید آن کنار هم قرار گرفته‌اند. اگر قصد دارید به منظور خرید یـا جایی درون فاصله‌ی نزدیک بروید، مـی‌توانید به‌جای گرفتن تاکسی پیـاده رفته و از فروشگاه‌هایی کـه در سراسر خیـابان‌های وان وجود دارند، بازدید کنید؛ تمام تاکسی‌های این شـهر به‌صورت دربست کار مـی‌کنند و هر بار کـه سوار مـی‌شوید حتما ۱۰ لیر بپردازید کـه معادل ۱۲ هزار تومان است.

    از ساندویچ‌های ترک (دونر کباب) خوشمزه‌ بخورید

    مـی‌توانید به منظور صرفه‌جویی درون هزینـه‌های مربوط بـه غذا از ساندویچ‌های بسیـار خوشمزه‌ای مـیل کنید (در زبان ترکی بـه آن‌ها «دوروم» مـی‌گویند) کـه از مرغ و گوشت درست شده‌اند. قیمت این ساندویچ‌ها بسیـار مناسب بوده و کیفیت بسیـار خوبی دارد و شما را کامل سیر مـی‌کند. شما حتی مـی‌توانید با ۲ لیر این ساندویچ‌ها را تهیـه کنید.

    با تورهای آژانس‌های مسافرتی بـه این سفر بروید

    ثبت نام درون تورهای آژنس‌های مسافرتی باصرفه‌تر از سفر انفرادی است. چون این آژانس‌ها هتل‌ها را گارانتی مـی‌کنند و هزینـه‌ی هتل به منظور مسافر کمتر مـی‌شود. هم‌چنین آژانس‌های گردشگری مسافران را بیمـه مـی‌کنند و این خود یکی از مزیت‌های این تورها است. هم‌چنین امروزه با توجه بـه وضعیت امنیتی ترکیـه به‌صورت انفرادی سفر مـی‌تواند مشکلاتی را به منظور شما به‌همراه داشته باشد. 

    با اتوبوس یـا مـینی بوس بـه جاهای دیدنی و تاریخی شـهر بروید

    در شـهر وان آژانس‌های مسافرتی نیز تورهای آپشنال دارند و مـی‌توانید با پرداخت هزینـه، درون این تورها شرکت کرده و از جاهای دیدنی شـهر بازدید کنید. اما فقط بـه دنبال راحتی نبوده و دوست داشتید با هزینـه‌ی کمتر، مدت بیشتری را درون این مکان‌های دیدنی و تاریخی صرف کنید، خودتان مـی‌توانید با اتوبوس یـا مـینی بوس بـه این مکان‌ها رفته و هرچه‌قدر کـه دلتان خواست آنجا بمانید. چون تورها درون مدت زمان معین شما را بـه چند جای مختلف مـی‌برند که تا در آن مدت بتوانید همـه‌ی جاهای دیدنی شـهر را ببینید.

    در کنسرت‌های رایگان شرکت کنید

    در برخی ایـام خاص درون شـهر وان کنسرت‌های رایگانی برگزار مـی‌شود کـه مـی‌توانید درون آن‌ها شرکت کرده و سفر فوق العاده‌ای را با هزینـه‌ی کمتری تجربه کنید. چنین کنسرت‌هایی درون مراکز و مـیدان‌های اصلی شـهر برگزار مـی‌شود.

    جاذبه‌های گردشگری

    وان یکی از شـهرهای تاریخی تاریخی ترکیـه هست و قدمت آن بـه ۷ هزار سال قبل از مـیلاد مـی‌رسد و در دوران تمدن اورارتویی پایتخت شد و هم‌اکنون نیز نشانـه‌هایی از این تمدن دیده مـی‌شود. این شـهر آثار تاریخی و طبیعی بسیـار جالب و دیدنی دارد کـه به معرفی آن‌ها مـی‌پردازیم:

    قلعه‌ی وان

    قلعه‌ی وان یکی از قلعه‌های تاریخی این شـهر هست که قدمت آن بـه ۹ قرن قبل از مـیلاد مـی‌رسد. این قلعه بر فراز کوه‌های ساحل شرقی دریـاچه‌ی وان و در فاصله‌ی ۵ کیلومتری مرکز شـهر قرار گرفته هست و با یک پیـاده‌روی کوتاه مـی‌توانید بـه دامنـه‌های این کوه و قلعه برسید. امروزه از این قلعه‌ی باشکوه بـه جز مخروبه‌ای با ستون‌های عظیم و دیوارهای سر بـه فلک کشیده چیزی باقی نمانده است. اگر درون فصل بهار و تابستان بـه این قلعه بروید، با طبیعتی بسیـار زیبا و شگفت انگیز مواجه مـی‌شوید کـه مـی‌تواند زمـینـه‌ی زیبایی به منظور عکس‌هایتان باشد. 

    در شـهر وان علاوه‌بر این قلعه، قلعه‌های دیگری با نام‌های هوشاب، آغارتی، چاووش تپه، آیـانیس، توپراک کاله و انزاف وجود دارد کـه همگی نشان از تاریخ و تمدن کهن این شـهر دارد.

    مناسب برای: پیـاده‌روی، افراد ماجراجو و دوستدار مکان‌های تاریخی

    نکته‌ها: 
    • چون این قلعه بالای کوه قرار دارد، حتما لباس و کفش مناسب به‌همراه داشته باشید.

    دریـاچه‌ی وان

    دریـاچه‌ی وان بزرگترین دریـاچه‌ی ترکیـه هست که مردم قدیمـی محلی بـه آن دریـا (دنیز) مـی‌گویند. شاید بتوان گفت دریـاچه‌ی وان مـهم‌ترین جاذبه‌ی گردشگری این شـهر هست که بـه نماد این شـهر تبدیل شده است. اگر بـه شـهر رفتید حتما بـه این دریـاچه، ساحل آن و رستوران‌های اطرانش سر بزنید. دریـاچه‌ی وان درون قسمت غربی شـهر قرار دارد و فاصله‌ی آن از شـهر (ساحل ادرمـیت) حدود ۱۲ کیلومتر است. گفته مـی‌شود این دریـاچه درون اثر فعالیت‌های آتشفشانی درون سال‌های دور شکل گرفته است. آب دریـاچه از جویبارهای کوه‌های اطراف تامـین مـی‌شود. طول آن ۱۲۰ کیلومتر، عرضش ۸۰ کیلومتر هست و ۱۷۱ متر عمق دارد؛ اما عمـیق‌ترین قسمت دریـاچه ۴۵۱ متر است. ساحل وان شنی هست و آب شفاف و نمک دار آن به منظور شنا بسیـار مناسب است. 

    مناسب برای: افراد آرام، دوستدار دریـا و شنا، افراد دنبال آرامش و سکوت

    نکته‌ها
    • اگر مـی‌خواهید با سرویس حمل و نقل عمومـی بـه ساحل این جزیره بروید، حتما با اتوبوس بـه اسکله‌ی وان (۶ کیلومتری) بروید.

    جزیره و کلیسای آکدامار (آختامار)

    جزیره‌ی آکدامار بزرگ‌ترین جزیره‌ی دریـاچه‌ی وان هست که طبیعت بسیـار زیبایی دارد و شکوفه‌های درخت‌های بادام آن درون بهار جزیره را مثل برف سفید مـی‌کند و عطر شکوفه‌ها درون فضا مـی‌پیچد. کلیسای قدیمـی آکدامار کـه به آن کلیسای صلیب مقدس هم مـی‌گویند، درون مرتفع‌ترین قسمت جزیره و ۴۱ کیلومتری جنوب غربی شـهر وان قرار گرفته است. کلیسا با معماری ارمنی «مانوئل» و به‌دستور «گاکیک یکم واسپوراکان» مابین سال‌های ۹۱۵ که تا ۹۲۱ مـیلادی ساخته شده است. به منظور رفتن بـه این جزیره مـی‌توانید از اسکله‌ی وان و موتورهای دریـایی یـا کشتی‌های کوچک مسافربری درون عرض ۲۰ دقیقه بـه جزیره برسید.

    در مورد نام این جزیره و کلیسا افسانـه‌ای وجود دارد کـه شاید برایتان جالب باشد. درون این افسانـه آمده هست که ی بـه نام «تامارا» (که یـا شاهزاده بود یـا کشیش اعظم کلیسا) عاشق پسر روستایی مـی‌شود و برای این کـه پسر بتواند خودش را به منظور دیدن معشوقش بـه جزیره برساند، هر شب آتشی را درون جزیره روشن مـی‌کرد که تا پسر بتواند با شنا خودش را بـه او برساند. خبر این دیدارها بـه پدر شاهزاده‌ تامارا مـی‌رسد و او درون یک شب طوفانی آتشی را درون قایق روشن کرده و قایق را بـه امواج دریـا مـی‌سپارد. پسر هم به‌دنبال نور قایق شنا مـی‌کرد که تا این کـه از توان افتاده و اسیر امواج خروشان دریـا مـی‌شود و از سر ناچاری فریـاد مـی‌زند «آخ آتامارا»؛ بـه همـین علت بعدها این جزیره و کلیسا با این نام شـهرت مـی‌یـابد.

    مناسب برای: شنا، افراد آرام، عاشقان طبیعت و آثار تاریخی

    خانـه‌ی گربه‌های وان

    یکی دیگر از نمادهای شـهر وان، گربه‌های سفید این شـهر هستند کـه رنگ چشم‌های آن‌ها بـه رنگ آبی یـا کهربایی هست و رنگ چشم برخی از آن‌ها نیز دو رنگ (یکی آبی و یکی کهربایی) است. این گربه‌ها کمـیاب هستند و به‌همـین علت به منظور محافظت از نسل آن‌ها درون محوطه‌ی دانشگاه از آن‌ها مراقبت مـی‌شود. هم‌چنین درون نزدیکی قلعه‌ی وان، یک نمایشگاه دائمـی نقره‌جات قرار دارد و تعدادی از گربه‌ها را درون یک مکان نگهداری مـی‌کنند و مـی‌توانید شیشـه از این گربه‌ها بازدید کنید.

    مناسب برای: دوستداران حیوانات

    آبشار مرادیـه

    آبشار مرادیـه از دیگر جاذبه‌های طبیعی و گردشگری شـهر وان هست که درون ۸۸ کیلومتری این شـهر و ۱۰ کیلومتری شـهر مرادیـه قرار گرفته است. مسافران ایرانی کـه از مرز بازرگان و مسیر بازرگان- چالدران- وان بـه شـهر وان مـی‌روند، مـی‌توانند درون مسیر از این آبشار زیبا هم بازدید کنند. عرض آبشار حدود ۷۰ الی ۸۰ و ارتفاع آن ۵ الی ۶ متر است. این آبشار بسیـار پرآب بوده و از فاصله‌ی ۵۰ متری آن مـی‌توانید صدای دلنشین آب را بشنوید. درون مقابل آبشار هم چند چایخانـه و رستوران وجود دارد کـه مـی‌توانید آنجا خستگی درون کنید.

    • مناسب برای: دوستداران طبیعت و افراد دنبال آرامش 

    مراکز خرید وان

    شـهر وان پر از مراکز خرید بزرگ هست و اکثر برندهایی کـه در آنتالیـا و استانبول شعبه دارند، درون وان نیز فعال هستند و این شـهر به منظور خرید بسیـار مناسب است. اگری قصد دارد به منظور خرید بـه ترکیـه برود، وان به منظور او گزینـه‌ی مناسبی هست چون تمام برندها درون این شـهرها حضور دارند و هزینـه‌ی سفر بسیـار کمتر از سفر استانبول یـا آنتالیـا است. بزرگ‌ترین مرکز خرید این شـهر «مرکز خرید وان» (Van AVM) نام دارد که درون انتهای خیـابان جمـهوریت قرار گرفته است. خیـابان‌های «جمـهوریت» و «کاظم کارا بکیر» بیشترین تعداد فروشگاه‌های لباس، مواد غذایی و لوازم منزل را دارند. AVM مخفف «Alis Veris MerkeziK» هست که بـه معنی «مرکز خرید و فروش» است. درون وجب بـه وجب این شـهر مـی‌توانید فروشگاه‌هایی را پیدا کنید کـه در اکثر روزهای سال اجناس خود را با تخفیف‌های خوب عرضه مـی‌کنند. مراکز خرید بزرگ این شـهر بـه شما این امکان را مـی‌دهند کـه اجناس مورد نیـاز خود را، از پوشاک گرفته که تا لوازم منزل، از آنجا خریداری کرده و حتی صبحانـه، ناهار یـا شام خود را آنجا مـیل کرده و برای کودکانتان نیز شـهربازی پیدا کنید. 

    • مناسب برای: عاشقان خرید
    نکته:
    • در این مراکز خرید، مانند خود اهالی ترکیـه چانـه زدن را فراموش نکنید.

    صبحانـه وان

    همان‌طور کـه قبلا هم ذکر شد، صبحانـه‌های وان بسیـار مشـهور بوده و تنوع بسیـار گسترده‌ای دارد. اگر اهل گردشگری غذا هستید، حتما بـه وان سفر کنید که تا معنای واقعی صبحانـه را درون این شـهر ببینید. از خوراکی‌هایی کـه در وعده‌ی صبحانـه درون این شـهر سرو مـی‌شود مـی‌توان بـه پنیر، خامـه، کره، زیتون، پیده‌ی مشـهور وان، جاجیک (نوعی ماست و خیـار محلی وان)، پنیر دارای سبزی، مورتوا، کاووت، خامـه‌ی ماندا، عسل کاراکوان، املت کاوورما، انواع سوپ‌های محلی، کله پاچه و انواع نان‌هایی اشاره کرد کـه به‌صورت تازه عرضه مـی‌شود و طعم اصیل نان‌های آناتولی شرقی را بـه شما ارائه مـی‌کند.

    مناسب برای: طرفداران گردشگری غذا و افراد خوش خوراک 

    نکته:
    • برای شما کـه عاشق خوردن غذا درون طبیعت و کنار دریـا هستید، پیشنـهاد ویژه‌ای داریم. درون ساحل «ادرمـیت» یک رستوران مخصوص صبحانـه بـه نام «سوتچو کاهوالتی» (Sutcu Kahvalti) وجود دارد کـه نمای آن کاملا شیشـه‌ای بوده و مـی‌توانید هنگام خوردن صبحانـه بـه تماشای دریـاچه نیز بنشینید. اگر دوست دارید یک صبحانـه‌ی محلی معرکه تجربه کنید، حتما حتما سری بـه آن بزنید.

    غذاهای وان

    غذاهای ترک از لحاظ طعم و کیفیت درون جهان شـهرت دارند رژیم غذایی مردم این کشور بیشتر بر پایـه‌ی غذاهای خمـیری و غذاهایی هست که با نان سرو مـی‌شوند و مصرف برنج به‌صورت پلو درون این کشور بسیـار کم است و اگر برنج بخورند، آن را به‌صورت کته مصرف مـی‌کنند. نمـی‌توانی را یـافت کـه از غذاهای ترک خوشش نیـاید و به مزاجش خوش نیـاید؛ از دسرها، سالادها و پیش غذاهای آن گرفته که تا غذای اصلی آن. اینجا بـه معرفی برخی از خوشمزه‌ترین غذاهای شـهر وان مـی‌پردازیم:

    کباب آدانا

    این کباب یکی از خوراکی‌های بسیـار خوشمزه‌ی ترکیـه هست که درون وان هم سرو مـی‌شود و باب طبع ایرانیـان است. این غذا معمولا با گوشت ی درست مـی‌شود، به‌ این صورت کـه با ساطور بـه قدری خورد مـی‌شود کـه تقریبا کمـی از گوشت چرخ کرده درشت‌تر هست و شبیـه کوبیده‌های ایرانی است. کباب آدانا کمـی تند هست چون بـه آن فلفل قرمز ترک اضافه مـی‌کنند.

    کوفته 

    کوفته‌های ترک کمـی متفاوت‌تر از کوفته‌های ایرانی هست و درون منطقه‌ی آذربایجان غربی و مناطق مرزی چنین کوفته‌هایی مـی‌پزند کـه بیشتر بـه کتلت‌های ما شباهت دارد. گوشت چرخ کرده، جعفری، فلفل و نمک این غذای خوشمزه را تشکیل مـی‌دهند. رستوران‌های وان کوفته‌های بسیـار لذیذ و باکیفیتی عرضه مـی‌کنند. برخی از رستوران‌های ساحل دریـاچه نیز هستند کـه فقط کوفته سرو مـی‌کنند.

    پیده و لاهماجون

    این غذاها را مـی‌توان بـه «پیتزای ترکی» تعبیر کرد کـه از خمـیر نازک درست مـی‌شود و روی آن را موادی هم‌چون گوشت خرد شده‌ی بسیـار ریز، پنیر «کاشار» و سبزیجات پر مـی‌کنند. این غذاها بسیـار لذیذ بوده و قیمت نسبتا مناسبی دارند.

    کونفه (Kunefe)

    کونفه یکی از دسرهای بسیـار خوشمزه‌ی ترک هست که هم ساده و هم با بستنی یـا خامـه‌ی محلی سرو مـی‌شود. این دسر از رشته‌های کادایف، پنیر بدون نمک و کره تشکیل مـی‌شود کـه بعد از پخت روی آن شربت مخصوص مـی‌ریزند و طعم بسیـار لذیذی دارد. این دسر با پودر پسته‌ی فراوان تزیین مـی‌شود.

    کباب بره

    در وان بره را درسته داخل تنور مـی‌گذارند و بعد از پخت به‌همراه نان، فلفل شیرین و گوجه سرو مـی‌کنند.

    انواع بورک

    بورک بـه غذاهایی گفته مـی‌شود کـه با خمـیر نازک یوفکا تهیـه مـی‌شوند. از انواع بورک مـی‌توان بـه «سوبورکی»، «کیما بورکی» (بورک گوشت چرخ کرده)، «پاتاتس بورکی» (بورک سیب زمـینی)، «اسپاناک بورکی» (بورک اسفناج) و «مرجیمک بورکی» (بورک عدس) اشاره کرد. 

    آش دوغ (Ayran asi)

    این آش شبیـه آش‌های محلی ایران و منطقه‌ی آذربایجان هست که از دوغ بسیـار غلیظ، سبزی‌های محلی مخصوص این شـهر و برنج تشکیل شده هست و طعم بسیـار لذیذی دارد. 

    این غذاها تنـها بخشی از تنوع غذایی ترکیـه و شـهر وان است. 

    جستجوی تور مسافرتی




    [راهنمای سفر بـه وان ، ترکیـه - کجارو کنسرت پوکت]

    نویسنده و منبع | تاریخ انتشار: Fri, 20 Jul 2018 19:22:00 +0000